20 mar 5 Gode Ideer til Alternativ Underholdning På Din Online Platform
5 gode idéer til alternativ underholdning på din virtuelle mødeplatform
Efter et langt, drøjt år med Google Meet og Microsoft Teams og sløve møder foran skærmen er
kreativiteten til at opgradere jeres fredagsbar eller sociale sammenkomst måske
sluppet op. Men frygt ej – her får du 5 sjove og anderledes underholdningsidéer der
med garanti kan give dine kollegaer eller venner et smil på læben, og et øget mod på
lidt flere virtuelle møder endnu.
1) COCKTAILKURSET
Med lange udsigter til igen at kunne slænge sig i baren og få serveret den ene
velkonstruerede, lækre cocktail efter den anden, er det virtuelle cocktailkursus
en fuldstændig fantastisk mulighed. Her er muligheden for virkelig at få
aktiveret alle i selskabet; nu kan du og dine venner eller kollegaer nemlig selv
lære at mixe den perfekte Passion Milonga, Strawberry Daiquiri & Bramble
derhjemme!
På det virtuelle cocktailkursus får alle deltagere fremsendt et personligt
cocktail-kit 1-3 dage før kurset. Der er sørget for det hele – sirupper,
citrusfrugter, spiritus og pynt. Ingredienserne stiller du bare i køleskabet indtil
kursusdagen, så det holder sig friskt og lækkert.
Med det fremsendte kit på
bordet, logger I på jeres foretrukne mødeplatform gennem det fremsendte link,
hvor en af vores dygtige bartendere vil guide jer igennem hele processen.
Vi vil både instruere i de teknikker vi bruger som professionelle bag baren, og
stå til rådighed for spørgsmål af forskellig teknisk art. Kurset varer mellem en
og to timer, afhængigt af hvor mange I er, og hvordan kurset forløber. Efter I
er blevet guidet igennem de forskellige cocktails og har smagt på jeres
kreationer hjemme i stuerne takker vi af, og I har nu mødeplatformen for jer
selv og kan køre festen videre.
Med et godt håndelag i hjemmebaren bliver I med garanti populære værter
når I igen kan invitere til fest på terrassen, og kan diske op med lidt mere end
en vodka-juice.
2) QUIZZEN
Den klassiske quiz går man sjældent galt i byen med. Selvom det kan virke
trivielt, så hæng lige på lidt endnu – det kan være vores idéer kan puste lidt
nyt liv i jeres fredagsbar!
Platformene for online quizzer er efterhånden uendelige, og kan
personliggøres lige efter eget ønske. Vores tip er at finde en platform som de
fleste i selskabet er nogenlunde komfortabel med, så det tekniske element
ikke fylder for meget. Det kan f.eks. være Kahoot, online jeopardy eller
Typeform.
Når du har valgt din platform er det næste vigtige skridt at beslutte
omfanget af quizzen. Hvor længe vil I være i gang? Skal deltagerne være hold
eller alene?
En meget lang quiz med lange spørgsmål har det med at koble
dine deltagere af før i bliver færdige, og specielt på virtuelle møder kan
stemningen hurtigt dø hen. Gør dine spørgsmål korte og præcise, og reducer
quizzen med 2-5 spørgsmål i forhold til hvad du normalt ville gøre.
Et sted mellem 9 og 15 spørgsmål er som udgangspunkt et godt sted at starte.
Og så til det sjove; find et tema for din quiz! Her kan du vælge alt mellem
himmel og jord, men et emne som de fleste kan være med på og har en form
for interesse i er et godt udgangspunkt.
Hvis du er på bar bund er der her et
par forslag til temaer der kan sætte fantasien i gang:
● Barndomsminder. Lav lidt research på dine venner eller kollegaer, og
find de sjoveste, sødeste og underligste børnebilleder og minder. Sjovt,
anderledes og aktiverende for dine gæster!
● Cocktails. Mens I alle længes efter at gå på cocktailbar kan du udfordre
dine gæster på deres kunnen inden for bartenderfaget. Måske I lærer
noget nyt der kan imponere næste gang I kan komme på cocktailbar
igen? På vores hjemmeside finder du en lang række opskrifter og
tilhørende fun facts der er lige til at smide ind i en quiz.
● “Hvem har oplevet”. Dette quiz tema kræver en smule mere
forberedelse, men garanterer at dine deltagere er aktiveret hele vejen
igennem. Gå på jagt efter de vildeste, skøreste og sjoveste historier
blandt deltagerne, og konstruer en quiz med deres svar. Dette
quizformat ligger for alvor op til samtale, så overvej at forkort din quiz
med et par spørgsmål.
● Sloganquizzen. Find alle de fængende (og til tider fjollede) slogans
som du overhovedet kan, og lad dine deltagere gætte hvem de tilhører.
Quizzen kan varieres til f.eks. valgslogans, danske firmaer eller
madvarer.
Enhver god quiz har selvfølgelig en præmie. Hvis I er begrænsede i at møde
hinanden kan en præmie der fremsendes være helt perfekt. Det kan f.eks.
være 2 lækre cocktails på flaske der bliver leveret lige til døren. Alternative
‘virtuelle’ præmier kan være gavekort, oplevelser eller et lækkert take-away
måltid.
3) FESTARRANGØREN
Imens vi alle hungrer efter de sociale sammenkomster er der virkelig tid og
mulighed til at få stablet den perfekte fest på benene. Efter et år uden de store
hæsblæsende begivenheder har idéerne til den perfekte fest ophobet sig, og
de skal på bordet nu!
I “festarrangøren” er jeres mål som hold at arrangere den perfekte
post-corona fest. Start med at fastlægge jer på et tema i plenum.
Det behøver ikke være et decideret tema med udklædning og koordineret pynt, men kan
være noget så simpelt som “sommer”, “havefest” eller “stranden”. Når I har
besluttet jer opdeles selskabet i grupper af ca. 2-5 personer, afhængigt af
hvor mange I er. Nu har hvert hold en opgave der skal løses i forbindelse med
arrangeringen af festen. Der er mange ting ved en fest man umiddelbart
glemmer, men her er nogle forslag til områder der skal dækkes:
● Lokation. I denne gruppe skal der findes det perfekte sted at afholde
festen. Vær opmærksom på årstid, deltagerantal og eventuelle
ekstramuligheder, f.eks. toiletforhold, bar og garderobe.
● Bar. En god fest er intet uden nok og godt at drikke for deltagerne. I
denne gruppe har I ansvaret for at finde en barløsning der passer til
jeres behov og antal. Se f.eks. vores muligheder for cocktailcatering
som kan tilrettes præcis efter smag og behov.
● Pynt. Her kommer jeres tema i spil! Skal alle gæsterne tildeles et
hula-skørt ved ankomst? Skal lyset invitere til et vildt dansegulv eller en
rolig, behagelig stemning? Det bestemmer I i denne gruppe!
● Aktiviteter. En god fest har en klar struktur og holder gæsterne tændte
hele aftenen. Sjove festaktiviteter kan være noget så simpelt som en
quiz eller et kosteskaft til limbo, men det er kun kreativiteten der sætter
grænser. Hvad med en fotovæg med tilhørende engangskameraer eller
et stationært kamera? Eller hemmelige udfordringer for gæsterne i
løbet af aftenen?
● Invitationer. Her skal der tages stilling til hvem der skal inviteres, og
hvordan. Det kan være med en kreativ videoinvitation hvor temaet
bliver afsløret, eller en flot facebook-begivenhed.
● Mad. Her skal der tages stilling til om festen skal starte som
middagsselskab, eller om der blot skal tilbydes natmad til de sene
gæster.
Når grupperne er færdige samler I op i plenum, og deler jeres gode festidéer.
Det er en aktivitet der med garanti får folk til at glæde sig til mere normale
tider igen!
4) POWERPOINTEN
Skærmdeling og Powerpoints der kan virke endeløse er efterhånden blevet en
del af vores alles hverdag, og det er måske ikke i fritiden at man har mod på
at se på slide efter slide med bulletpoints og kiksede overgange.
Men hæng lige på lidt endnu. I legen “pointless powerpoints” går det nemlig ud på, at
overbevise dine venner eller kollegaer om de mest absurde eller underlige
sammenhænge i kan komme i tanke om, og smarte effekter og temaer giver
kun ekstrapoint!
Til legen forbereder I hver især et kort powerpoint show med en pointe I
mener skal se dagens lys, og bruger så ca. 3 min. hver på at overbevise de
andre i selskabet. Mulighederne er uendelige, men jo mere skørt des bedre.
Få f.eks. dine venner med på vognen om at
● Året burde have en ekstra måned – 364 dage divideret med 13 giver
det smukke tal 28, og på den måde ville alle måneder starte på d. 1. og
slutte på d. 28. Tilfredsstillende! Februar kan få den ekstra dag for
stadig at være speciel.
● Alle Tarantinofilm følger den samme opskrift
● Om hønen eller ægget kom først
● Hvorfor giraffer er det mest obskure dyr der findes
Det lyder måske fjollet, men når først stemningen er sat og den første
powerpoint er rullet over skærmen bliver det kun sjovere og sjovere.
Inkludér selvopfundet ‘data’, billeder og evt. videoklip til at gøre præsentationerne så
så fjollede som overhovedet muligt, og overbevis din venner! For at øge
spændingen kan I sætte en præmie på højkant til den bedste overbeviser.
Det kan f.eks. være cocktails på flaske der bliver leveret hjem til vinderen.
5) GENSTANDEN
I denne leg er reglerne simple. Det går ganske enkelt ud på at matche så
mange af dine medspilleres genstande som muligt!
Først finder alle deltagerne en skæv eller anderledes genstand i hjemet.
Jo mindre sandsynligheden er for, at andre har noget magen til, des bedre.
Herefter viser deltagerne på skift deres genstand frem til de andre spillere,
som så får 30-60 sekunder til at finde en så vellignende genstand som muligt i
deres hjem.
Når alle er tilbage på plads med deres bud på et match, vurderer
I i plenum hvem der kom tættest på hovedpersonens genstand, og denne
person tildeles et point. Brug f.eks. afstemningsværktøjet på jeres
mødeplatform til at bestemme vinderen hvis I er mange deltagere.
Legen udfordrer virkelig deltagernes associationsevne, da det er næsten
umuligt at to deltagere ejer den samme genstand. Det gælder om at være
kreativ og tænke ud af boksen for at matche så mange genstande som muligt.
Legen kan både bruges for sig selv, men fungerer også godt som små, korte
afbræk mellem møder eller til et større arrangement.
Det er samtidig en god mulighed for at lære dine kolleger bedre at kende, og blive inviteret ind i
hinandens hjem.
Fra Cocktaiils.dk håber vi, at I formår at holde modet oppe i en underlig tid for os alle.
Forhåbentlig kan disse forslag til lidt anderledes virtuel underholdning bringe
humøret op, og øge motivationen for at holde ved lidt endnu.
Hvis I er nysgerrige på
nogle af vores services, f.eks. det virtuelle cocktailkursus, kan vi altid kontaktes via
telefon eller kontaktformularen her på vores hjemmeside.
Her kan vi give et personligt og uforpligtende tilbud der er tilpasset lige præcis jeres arrangement.
– Held og lykke!
Sorry, the comment form is closed at this time.