09 okt 10 ting du ikke må gøre når du arrangerer polterabend
10 no-go’s når du skal arrangere Polterabend
1. Planlæg ikke bruden og gommens polterabend på samme dato
Det er ofte både kringlet og svært at planlægge en polterabend så alle kan møde op og lægge pengene det koster efter samme budget.
Endnu sværere kan det være at planlægge, hvis bruden eller gommen har en kat derhjemme der skal fodres på dagen og de begge er væk.
Det er derfor vigtigt, at du som gommens arrangør også påtager dig rollen for at smug-chatte med brudens arrangør, hvis det er muligt.
Der er mange ting der kan gå galt, overraskelser, tidsplaner og gæster der måske kommer for sent kan vælte hele korthuset for den ene arrangør og værst vil være, hvis det tager den anden arrangørs polterabend med ned i faldet.
Derfor, husk at få afstemt tidsplanen med den anden arrangør og sørg så vidt muligt for, at I vælger hver jeres dato at afholde polterabend på.
2 . Afstem budget tidligt i planlægningen
Man kan som gommens bedste ven eller brudens bedste veninde nemt komme til at tænke i høje luftlag og have store armbevægelser, når du planlægger din besties næst-største dag.
Men med Cocktailkursus , champagnebrunch, grill-hygge, go-boats og lejrhytte i Roskilde kan pengene hurtigt løbe op og granfætteren som gommen ser hvert 3 år, har måske helt andre tanker og budget for dagen.
Det er derfor super akavet, når man tvinger gæster uden ligeså mange penge ved hånden, til at smide 1/4 af deres SU for at de kan være stive med dig og dine bedste venner i en båd for en dag.
Derfor, tal med alle og opret en Facebook-gruppe med de inviterede, hvor I pitcher ideer og taler fælles om budget. Og husk at sprede gode vibes derinde, så ingen bliver shamet, hvis de ikke har samme ideer som du selv har.
3. Få afregnet og opkrævet penge inden Polterabend
I forlængelse af ovenstående, er det altid en god ide at få opkrævet penge ind allerede inden polterabend starter.
Det er både akavet og irriterende, når nogle ikke betaler og andre skal lægge ud og det giver især et kedeligt indtryk hos gommen eller bruden, hvis de skal stå og se på mundhuggeri og halv-kedelig stemning fordi man er uenig om økonomien undervejs på dagen.
Derfor, hold alle penge ude af billedet på jeres polterabend og sørg for, at alt er afregnet forinden.
4. Start ikke dagen for tidligt ud
Timing, timing, timing! Det er selvfølgelig vigtigt, at man får mest ud af dagen som muligt, men det er omvendt også lidt ærgerligt, hvis alle går kolde kl 21 fordi man har drukket mokai siden kl 6.30
En god ide er at starte dagen mellem kl 8-9.30 så man fanger bruden/gommen tidligt, men omvendt heller ikke slår al energi ud af gæsterne inden halvdelen af dagen er gået.
Hvis man er bange for, at gommen/bruden vågner inden man kommer derhen, kan man evt få bruden eller en af gæsterne til at mødes aftenen før og holde en halvsen biograf aften, som slutter lige inden midnat.
5. Planlæg efter regnvejr
Den her siger vist lidt sig selv, vi bor i Danmark – du kender rutinen!
6. Vælg ikke solo-aktiviteter
Go-kart er skidesjovt, men man lærer ikke rigtig hinanden at kende. Det samme er bungeejump, faldskærmsudspring og paintball.
Alle tingene skal selvfølgelig vurderes efter, hvor godt man kender hinanden iblandt de inviterede og hvordan stemningen på dagen skal være.
Men tænk over om dine gæster rent faktisk kommer til at tale sammen og lære hinanden at kende under jeres aktiviteter eller om det bliver hver-mand-for-sig.
– Det er jo nu engang derfor man afholder polterabend inden et bryllup.
Derfor, planlæg et cocktailkursus, sækkevæddeløb, escape-room eller lignende aktiviteter, hvor man skal udfordre eller hjælpe hinanden i tæt dialog.
7. Lad være med at bestille en stripper
Vi har en holdning til strip ved polterabend – det er for dumt, utjekket og vi fraråder alle at have med det at gøre.
Punktum.
8. Sørg for mad til hele aftenen
Det lyder jo dejligt når det lige akkurat løber rundt og man får enderne til at mødes ift frokost-pizza og lækker middag eller grill-hygge om aftenen.
Men skal vi være ærlige, så fortsætter de fleste polterabend til ud på natten og efter en dag med en masse aktiviteter og måske en del at drikke, så trænger kroppen til vand og salt sidst på aftenen/natten inden i slutter.
Derfor, sæt et lækkert snack-bord op, hvor gæsterne kan gå hen og få chips, eller skårede grøntsager med holiday-dip eller evt bare burgere eller parisertoast, der stiller den værste sult.
9. Vær sikker på at alle gæster har en plan for hvor de sover
Det er vigtigt, at alle er enige om, hvor aftenen slutter. Hvis du f.eks. lejer en spejderhytte ude i en skov, så check lige en ekstra gang, at voksne mennesker kan sove ordentligt og forholdene stemmer med noget man ikke vil hjem fra as soon as possible.
Sørg for guds skyld for at ingen har bil med og/eller kører hjem i løbet af natten – det ville være en katastrofe, hvis sådan et problem fik lov at sætte punktum for dagen.
Derfor, check lige kort med alle, at de har styr på ankomst og hjemtur inden i starter dagen – og helst nogle dage forinden
10. Aftal på forhånd hvem og hvordan der skal ryddes op
Ligesom med penge, kan det være et irritations-moment for arrangøren, hvis han står med hele skidtet, når aftenen er slut og alle pludselig er væk.
Saml et hold, der aftaler at tage skraldet dagen efter og sørg for at gommen/bruden kan komme hjem og får frikort, så de bare har haft en fed dag!
No Comments